Column Ondernamen Amersfoort

MARK POT IS DE VIJFDE GENERATIE BIJ POT VERHUIZINGEN/LOGISTIEK EN SINDS 2016 DIRECTEUR/EIGENAAR VAN HET FAMILIEBEDRIJF. MARK IS ALS ONDERNEMER GEFOCUST OP INNOVATIE EN KWALITEIT EN IS ALTIJD OP ZOEK NAAR VERBINDING.

Vol trots en met gezonde spanning presenteer ik u mijn eerste column met de titel “Overdracht van oud naar nieuw”. Naast het proces van de toekomstige bedrijfsovername van ons prachtige familiebedrijf heeft Wim (Pot) mij ook de welbekende Ondernamen-pen overgedragen. In mijn column wil ik je meenemen in de uitdagingen, leermomenten en successen van een jonge ondernemer.

‘Met je familie moet je wandelen, niet handelen’

Hoe overzichtelijk de overdracht van de Ondernamen-pen is, zo gecompliceerd is dit bij een bedrijfsovername in een familiebedrijf. Per 1 januari jongstleden heeft Wim (vierde generatie), na een traject van circa vijf jaar, de dagelijkse leiding van ons prachtige bedrijf aan mij (vijfde generatie) overgedragen. Wim is nog volop actief, maar niet meer dé man. Er wordt ons vaak gevraagd hoe dit proces is verlopen. De cijfers spreken niet in ons voordeel. 60 procent van de overdrachten binnen de familie loopt spaak op gebrek aan communicatie en vertrouwen onderling. Gevolg is vaak schade aan het bedrijf en een flinke deuk in de relatie.

‘Met je familie moet je wandelen, niet handelen’ is één van de bekende en vaak passende uitspraken. Maar, wat als je dezelfde passie en liefde voor het familiebedrijf voelt? In ons geval bleek de sleutel tot succes een aantal belangrijke “stepstones” dat wij graag met u delen.

  • Een ontwikkelassessment is het startpunt. Kies hiervoor een gerenommeerd bureau. De belangrijkste vraag is of het willen in lijn ligt met het kunnen.
  • Een eigen visie en dito leiderschapsstijl is een pré. De jonge ondernemer moet niet de ervaren ondernemer gaan kopiëren, blijf dicht bij jezelf!
  • Veel praten. De wederzijdse wensen en verwachtingen moeten heel helder zijn. Geef de emotie en ratio beide een juiste plek en pas hier het tempo op aan. Communicatie is van essentieel belang om zowel de zakelijke als de privérelatie goed te houden in deze spannende en onzekere periode.
  • Van delegeren naar overdragen. Je weet pas echt of de jonge ondernemer iets beheerst als hij/zij het gaat doen. Breng samen in kaart welke taken en/of verantwoordelijkheden op welk moment worden overgedragen.
  • Na de daadwerkelijke overdracht begint het pas. De ervaren ondernemer blijft op gepaste afstand coachen en de jonge ondernemer is aan zet.

Met een bedrijfsoverdracht binnen de familie zet je gevoelsmatig het bedrijf en de familieverhoudingen op het spel. In ons geval blijkt de samenwerking “tussen vader en zoon” te passen als een warme jas en genieten we beiden volop van de samenwerking, het proces en de leermomenten. Wij ervaren dat dit proces niet alleen onszelf, maar ook het bedrijf beter heeft gemaakt. Samen leren en genieten we van ons prachtige familiebedrijf.

> Lees de oorspronkelijke publicatie op de website van Ondernamen Amersfoort